Raadsvergadering 29 november 2018

De raadsvergadering in de rerun? Dat kan, klik hier.

Dit jaar is er nog 1 raadsvergadering, namelijk op 13 december.

Wil je weten wanneer de vergaderingen van de fractie en van de hele raad zijn? Wil je op de hoogte worden gehouden van thema’s waarmee de fractie bezig is?

Abonneer je dan op de nieuwsflits van de fractie. Deze verschijnt een paar keer per jaar en als je je aanmeldt krijg je hem in je mailbox. Wel zo makkelijk!

Klik hier om je aan te melden voor de nieuwsflits van de fractie.

In de media

Lees hier de berichten in de pers over de begrotingsvergadering van 8 november 2018:

RTV Drenthe

Dagblad van het Noorden

Begroting 2019: veel geblaat, weinig wol

Donderdag 8 november behandelde de gemeenteraad de begroting 2019.

Tot stomme verbazing van bijna de voltallige oppositie, gaf het college bloedserieus aan dat ze geen voorstellen hadden, anders dan de OZB te verhogen met 1,75% en tarieven afvalstoffenheffing bij te stellen. Overigens waren die laatste tarieven al een paar maanden geleden vastgesteld, maar dat terzijde. De raad moest maar met voorstellen komen. “Wat gaat u er dan mee doen?”, vroeg Marjoleine Schoevers namens de PvdA. Het antwoord was dat ze ernaar gingen kijken en dan zouden kiezen welke voorstellen een ereplaatsje zouden krijgen in het bestuursakkoord. Bestuursakkoord? Ja, want dat moet nog geschreven worden.

Een tweede misser was dat er onduidelijkheid heerste over de hoeveelheid geld die voor de ‘Bedrijfsvoering’ nodig zou zijn. Het is al merkwaardig dat de gemeenteraad tijdens elke begrotingsvergadering sinds 2015 moet besluiten over de hoeveelheid geld die voor de bedrijfsvoering kan worden vrijgemaakt. Dat daar iets grondig mis is met de aansturing en leiding, is na 3 jaar extra geld erin pompen wel helder. Raadsleden hadden pas een week voor de vergadering bedragen gehoord die tussen 6 ton en 1,3 miljoen lagen. Geen duidelijkheid dus. Ook onduidelijk bleef, of het een eenmalige of een  terugkerende kostenpost zou moeten zijn. Het college noemde zelfs helemaal geen bedrag.

Naarmate de avond vorderde, steeg in onze fractie de verbijstering en onthutsing: roept dit college  de voltallige raad bijeen, om de vergadering over de kadernota 2019 over te doen? Want meer was het niet. En behalve dat: had het college nou wel of niet informatie over het benodigde geld voor ‘bedrijfsvoering’ achtergehouden? Wat ons ook in hoge mate stoorde was dat de grootste coalitiepartij, Gemeentebelangen, gedurende de discussie geen enkele reactie gaf op vragen die door de andere fractie aan ze werden gesteld. De enige uitlating van Gemeentebelangen was bij monde van fractievoorzitser Miranda Pathuis dat zij er niet in geloofde dat de conflicten in Tweede Exloermond opgelost konden worden, omdat het dorp daar niet toe bereid was!

Voor de PvdA alle reden om de koppen bij elkaar te steken gedurende de schorsing en in de tweede termijn vooral op deze waardeloze manier van omgaan met elkaar in te gaan. De woordvoering van Henk Zwiep maakte diepe indruk op het college. De burgemeester, Jan Seton, trok het boetekleed aan, gaf toe dat het college in gebreke is gebleven als het om informatievoorziening gaat en dat daardoor de raad haar werk niet heeft kunnen doen.

Woordvoering bij begroting 2019

Woordvoering Zonneakkers

Nieuwsflits 30 van de fractie: zwembaden en na de verkiezingen

Metze Geertsma en Yannick Olij geinstalleerd

Donderdag 26 april 2018 werden Metze Geertsma, nummer 4 op de kandidatenlijst en Yannick Olij, nummer 5, geïnstalleerd als plaatsvervangende leden van de Oriënterende Raadsbijeenkomst. De fractie is erg blij dat Metze en Yannick ze komt versterken.

Bovenste foto: Metze Geertsma (2e van links)

Onderste foto: Yannick Olij (uiterst rechts)

Gemeentebelangen en VVD zetten kiezers buitenspel

Nieuwe fractie geinstalleerd

Donderdag 29 maart 2018 zijn Henk Zwiep, Marjoleine Schoevers en Jenine Bijker officieel geïnstalleerd in de gemeenteraad. Hiermee is de nieuwe raad van Borger-Odoorn een feit. Het college is nog niet nieuw, maar demissionair.

De installatieceremonie ging gepaard met lenteboeketten voor alle raadsleden. Na de formele handelingen, werd nog even nagepraat in het bedrijfsrestaurant. De bloemen werden zolang in het water gezet.