Door op 1 oktober 2016

Fractie onder de indruk van Vluchtelingenwerk

Enthousiast en nieuwsgierig na een betoog tijdens onze jaarvergadering is de fractie op werkbezoek geweest bij Vluchtelingenwerk Noord Nederland. Na een warm welkom door coördinator Femke Hummel hebben we een inspirerend gesprek gevoerd met twee vrijwilligers en een statushouder over hun ervaringen. Een van de vrijwilligers is zelf als vluchteling naar Nederland gekomen.
We hebben prachtige verhalen gehoord over het aanpassingsvermogen van mensen en over integratie. Ook hebben we gesproken over de bureaucratie, de onzekerheid en het leren van de taal en cultuur.
Na dit gesprek mochten we meedoen met de taalles. We hebben een op een spreekoefeningen gedaan met de deelnemers. Wat is Nederlands toch een lastige taal om te spreken, wat knap dat de deelnemers dit zo snel oppakken.
De fractie was blij verrast te horen dat de gemeente Borger Odoorn bewust langer maatschappelijke begeleiding geeft aan statushouders (18 maanden in plaats van 9 elders). We zien dat de begeleiding erg professioneel gebeurd, maar wel door vrijwilligers, dit is best kwetsbaar. De complexiteit is soms best groot. Petje af voor het goede werk!