4 maart 2014

Ombudsteam PvdA Borger-Odoorn bestaat drie jaar

Drie jaar geleden begon een aantal leden van de PvdA-afdeling Borger-Odoorn een gesprek over het nut van een ombudsteam in onze gemeente. Er werden landelijke en provinciale bijeenkomsten bezocht om voldoende kennis op te doen over het starten van zoiets. Toen die leden het idee hadden dat ze voldoende informatie hadden, werd besloten officieel van start te gaan.

Op een ledenvergadering van de PvdA in Nieuw-Buinen werd partijvoorzitter Hans Spekman uitgenodigd om het startsein te geven. Spekman was in onze ogen de meest aangewezen figuur hiervoor, omdat hij niet alleen als kamerlid veel sociale zaken behartigde maar vooral ook omdat hij als wethouder in Utrecht aan de wieg stond van de eerste ombudsteams. Hij vertelde in die bijeenkomst over zijn ervaringen. Er stond ons veel werk te wachten, zei hij, maar het is meestal zeer dankbaar werk omdat je mensen echt kunt helpen.

Inmiddels hebben we in de afgelopen drie jaar gemerkt dat dit waar is. Vooral in het begin kregen we veel vragen om hulp. In minstens tachtig procent van de gevallen hebben we resultaat kunnen boeken. In gevallen waarin dit niet mogelijk bleek, was het meestal de  wetgeving die een staak in het wiel stak. Ook dan hadden we het gevoel dat de mensen die hulp vroegen het op prijs stelden dat er serieus naar ze werd geluisterd.

Je leest en hoort tegenwoordig nogal eens over de grote ontevredenheid onder de bevolking in Nederland. Daarom zou je verwachten dat onze telefoon roodgloeiend zou staan. Dat valt in onze gemeente nogal mee. We krijgen nog steeds regelmatig vragen om hulp over huisvesting, toeslagen verzekeringen enzovoort. Wel vragen we ons af of onze inwoners nu erg tevreden zijn met ons gemeentebestuur, de woningbouwverenigingen en de belastingen of dat het een kwestie is van onbekendheid met het werk van een ombudsteam.

Het PvdA-ombudsteam zet zich in voor iedereen die hulp vraagt. We zijn dagelijks te bereiken via ons telefoonnummer: 06 11248976. Of per e-mail  op het volgende adres: ombudsteambo@gmail.com