19 maart 2016

PGB drama?

De fractie heeft de wethouder gevraagd te reageren op de mogelijkheid dat de gemeente de PGB’s gaat uitbetalen. Op dit moment is de Tweede Kamer hier namelijk bijzonder druk mee. Even een paar cijfers hoe het in onze gemeente met de PGB’s gesteld is:
Er zijn 200 PGB’s onze gemeente, in totaal zijn er ongeveer 1.200 maatwerkvoorzieningen. Dit betekent dat 80% Zorg in Natura wordt geleverd en 20% door middel van een PGB
De problemen spelen vooral tussen de budgethouder en de Sociale Verzekeringsbank over de werkgeversrelatie.
Ook in onze gemeente gaat wel eens wat mis.

MAAR!
Volgens de wethouder liggen de problemen buiten het blikveld van de gemeente. Dat verbaast ons. De indicatie wordt immers door de Sociale Teams gedaan. Hoe kunnen zij de budgethouder daarna dan zo uit het oog verliezen, dat ze geen weet hebben van de knelpunten in het traject met de SVB?
We gaan dit verder onderzoeken.

De wethouder was er overigens niet happig op om de PGB’s als gemeente zelf te gaan uitbetalen en onderbouwde dat door aan te geven dat zowel de kennis als de systemen op dit moment niet aanwezig zijn in de gemeente. Dat gaat dus veel geld kosten. Ook dit zullen we blijven volgen. Het zal namelijk niet de eerste keer zijn dat in Den Haag een besluit wordt genomen, dat voor onze gemeente erg nadelig uitpakt.