10 januari 2014

PvdA: ‘Rijk haalt wel energie uit het noorden, maar steekt geen energie in het noorden’

BORGER-ODOORN – Het baart de PvdA Borger-Odoorn grote zorgen dat steeds meer werkgelegenheid in het noorden wegvalt. Met name productiebedrijven waar een groot deel van de beroepsbevolking in het noorden werkt. Werkgelegenheid waarin vanaf 2015 ook een belangrijk deel van de uitstroom van de WSW bedrijven moet worden gevonden.

Door: Henk zwiep

In het verleden heeft de gemeente Borger-Odoorn te maken gehad met het vertrek van Nefit. Nefit was een werkgever voor zowel inwoners van deze gemeente als uit andere gemeenten in de regio. Werkgelegenheid in het noorden is een gezamenlijke zorg geworden. Het verdwijnen van productiebedrijven in onze regio, vooral in de chemische industrie (eind vorig jaar Dow Chemical, nu Aldel) baart de PvdA grote zorgen. Ook als Aldel openblijft, zijn deze zorgen niet verdwenen aldus Henk Zwiep, fractievoorzitter van de PvdA. “Het lijkt erop”, zo zegt hij dat het Rijk wel energie uit het Noorden haalt, maar er geen energie in wil steken”.

Samen sterk maken voor noorden

Zwiep: “Wij hebben het college dan ook gevraagd om ons gezamenlijk sterk te maken voor werkgelegenheid in het noorden. Gezamenlijk betekent in overleg met omliggende gemeenten, de provincies, eventueel de Noordelijke Ontwikkeling Maatschappij en andere organisaties. Met name ook voor  zogenoemde productiebedrijven, de maakindustrie. Mensen moeten namelijk wel aan het werk kunnen blijven om een sociale en evenwichtige leefomgeving op te kunnen bouwen”.

Moeilijk hoofd boven water houden

In de beantwoording van de vraag heeft wethouder Frits Alberts van het CDA aangegeven: “De gemeente is inderdaad in overleg met verschillende partijen over behoud van werkgelegeheid in het noorden. Maar ook gaf hij aan dat het op dit moment moeilijk is voor bedrijven om het hoofd boven water te houden. Daarentegen is in de gemeente Borger-Odoorn de werkgelegenheid de afgelopen periode wel minder terug gelopen dan in de regio 0,2 % ten opzichte van 0,9% in de regio”.