Algemene Beschouwingen

7 november 2022

BOUWEN AAN DE TOEKOMST

In onze woordvoering wil ik jullie graag meenemen in de drie belangrijkste punten voor de PvdA Borger-Odoorn. Dat zijn:
-Wonen
-Bestaanszekerheid
-Kansen voor jeugd

Deze begroting staat als een huis.

De fundering is gelegd in het coalitieprogramma. De gevel is opgetrokken in het bestuursprogramma. En met deze begroting ligt het dak er op. En die is waterdicht.

Wonen

Dat is een makkelijk bruggetje naar ons eerste punt: wonen. Tijdens het maken van het coalitieprogramma dachten we dat de wooncrisis prioriteit nummer 1 zou zijn. Maar dat is helaas niet meer waar. De wereld beweegt en onzekerheid groeit. De oorlog in Oekraïne, inflatie, onbetaalbare stroom en gas. De PvdA ziet het integraal. Onze inwoners hebben behoefte aan betaalbaar, fijn en veilig wonen.

Gelukkig lezen we in de begroting dat dit college veel aandacht voor betaalbaar wonen heeft:

• Een minimum percentage sociale huurwoningen bij nieuwbouw.
  • Voorrang eigen inwoners.
  • Ruimte geven aan nieuwe manieren van woningbouw.
  • Bouwen in grote en kleine kernen.
  • Meer regie op de woningmarkt met het tegengaan van huisjesmelkers

De woningcrisis vraagt om een creatieve blik en kijken buiten de standaard kaders.

In Borger-Odoorn moet het niet alleen goedkoop wonen zijn, je moet er ook fijn kunnen wonen. Als PvdA vragen we dan ook aandacht voor een schone, veilige leefomgeving met veel groen en bomen. Een leefomgeving die je samen vorm geeft, waar je trots op kunt zijn, omdat je je eigen inbreng terugziet. En om te zorgen dat er geen luchtje zit aan het wonen in de gemeente willen we het college graag vragen om te kijken of de containers in de warme zomermaanden iets vaker geleegd kunnen worden.

Bestaanszekerheid

Dan nu ons tweede punt, wat zeker net zo belangrijk is.  Bestaanszekerheid. Want met alleen goedkopere woningen komen we er niet. Onze bestaanszekerheid staat onder druk. Armoede en financiële moeilijkheden zijn aan de orde van de dag. Niet alleen de laagste inkomens, maar ook de middeninkomens en ondernemers ervaren dit. Het is een probleem van ons allen, en het vraagt dat wij allen de schouders er onder zetten. Daarom is de PvdA blij dat wij de afgelopen tijd hebben kunnen constateren dat alle fracties zich hier zorgen om maken en we samen een tot een stevige aanpak zijn gekomen. De voedselbank in Nederland zou niet nodig moeten zijn, maar er is een crisis gaande, dus laten we vooral zorgen dat hij sterk staat. Dat het sociale vangnet wordt verstevigd. Ook andere organisaties die sociaal actief zijn verdienen aandacht. Laten we als gemeente goed omkijken naar onze inwoners.
Wij willen graag extra aandacht vragen voor de groepen die net buiten het systeem vallen. Financiële problemen komen niet alleen voor bij de laagste inkomens. Ook inwoners die daar boven zitten hebben er nu veel last van. Deze groep kwam eerst rond, maar hun bestaanszekerheid staat zeker onder druk. Hiervoor dienen wij graag een amendement in. Ook dienen we samen met LBO een motie in om aandacht te vragen voor de financiële situatie van onze inwoners.

Een mooie stap die we kunnen nemen om de bestaanszekerheid van inwoners te waarborgen, is het bestrijden van energiearmoede. Het college is hier hard mee bezig. Wel zouden we graag willen zien dat er een plan komt hoe we gaan zorgen dat de huizen met een laag energielabel in onze gemeente kunnen verduurzamen.

Armoede gaat van generatie op generatie. Het is overerfbaar. Kinderen die opgroeien in armoede staan 1-0 achter. De maatregelen die we nu nemen hebben invloed op de toekomstige generaties, en er kan dus veel leed worden voorkomen.

Kansen voor jeugd

Om problematiek van generatie op generatie te doorbreken is preventie het ideale middel. Zorg dichtbij. Een luisterend oor voordat de emmer overloopt. Zelfs sporten bij de sportvereniging is een geweldig middel van preventie. Maar het college wil verder gaan. Ze willen de kansencoach uitbreiden naar alle basisscholen, ze willen de praktijkondersteuners jeugd uitbreiden naar alle huisartsen. En huiskamers organiseren in de gemeente waar de sociale teams, Andes en anderen zitten. Dit alles krijgt onze volle instemming. Voorzitter, investeren in kinderen, preventie en sport is investeren in de toekomst. We zijn blij dat het college naar de toekomst durft te kijken.

Voor kinderen is het belangrijk dat zij op kunnen groeien in een veilige en groene omgeving. Dus we vragen graag extra aandacht voor groene schoolpleinen, en de verkeersveiligheid rondom scholen. Tijdens de verkiezingen heeft de PvdA verkeersregelaars ingezet bij het Dwarsdiep in Nieuw-Buinen om aandacht te vragen voor hoe gevaarlijk dit kruispunt is voor schoolgaande kinderen. We zijn verheugd dat het Dwarsdiep nu aangepakt gaat worden. Nog steeds moeten dagelijks vele schoolkinderen langs gevaarlijke kruispunten of drukke wegen oversteken. Dat blijft aandacht vragen.

Om het welzijn van de jeugd extra te vergroten zal de PvdA binnenkort met een initiatiefvoorstel komen om menstruatiearmoede tegen te gaan. Eén op de tien Nederlandse meisjes heeft namelijk niet altijd genoeg geld om menstruatieproducten te kopen.

Positieve politiek:

Voorzitter, Den Haag is ver weg, de gemeente is dichtbij. De PvdA Borger-Odoorn wil graag dat wij een gemeente zijn die naar mensen luistert. Die meedenkt in plaats van tegenwerkt. Die actief communiceert en die haar inwoners vertrouwt. Dat kan alleen wanneer wij als volksvertegenwoordigers het goede voorbeeld geven. Wanneer wij op elkaar kunnen bouwen. En wanneer wij netjes met elkaar omgaan.