1 mei dag van de Arbeid

30 april 2023

Op maandag 1 mei is het de Dag van de Arbeid. Over de hele wereld worden er dan demonstraties gehouden voor betere werk- en leefomstandigheden. Ook voor ons als PvdA is 1 mei een belangrijke dag. Sinds onze oprichting in 1946, strijden we voor een eerlijke verdeling van rijkdom, omdat we geloven dat iedereen gelijkwaardig is.

Iedereen zou moeten kunnen profiteren van de welvaart in Nederland. Dat betekent dat werken moet lonen. Met een eerlijk inkomen krijg je de kans om duurzaam te wonen en leven. Het betekent toegang tot sport, onderwijs en goede zorg voor iedereen. Of je nu jong, oud, praktisch, wetenschappelijk of niet geschoold bent, met welke culturele achtergrond, genderidentiteit of seksuele voorkeur dan ook. We verdienen allemaal dezelfde kansen.

Daar hoort ook bij dat je in vrijheid kunt leven. Dat je niet bang hoeft te zijn je uit te spreken, ’s avonds alleen over straat te gaan – en gewoon jezelf te zijn. Een eerlijke verdeling van onze welvaart op alle vlakken is niet meer dan logisch. Ook – of eigenlijk juist – in een tijd waarin de ongelijkheid steeds verder toeneemt