Meer lef nodig bij aanpak energiearmoede

Door Jenine Bijker op 5 februari 2022

PvdA Borger-Odoorn: “Meer lef nodig van college bij aanpak energiearmoede”

Energiearmoede is een groeiend probleem in Borger-Odoorn. Steeds meer mensen hebben moeite om hun energierekening te betalen nu de energieprijzen enorm zijn gestegen. De fractie van de PvdA Borger-Odoorn heeft tijdens de laatste raadsvergadering het onderwerp op de agenda gezet. In 2019 diende de PvdA een voorstel in om te onderzoeken op welke wijze de gemeente mensen kan ondersteunen om energiearmoede aan te pakken. Dit voorstel is destijds aangenomen en daarop is gekeken hoe de gemeente zou kunnen helpen. De uitkomsten daarvan zijn onlangs door het college van B&W gepresenteerd. De PvdA vindt de uitkomsten teleurstellend, er wordt met name gekeken naar belemmeringen en niet naar de mogelijkheden.

Tijdens de raadsvergadering werd gerefereerd aan de aanpak in het Limburgse Landgraaf. Daar is de gemeente al 6 jaar voortvarend bezig met de aanpak van energiearmoede. De PvdA Borger-Odoorn zou graag zien dat een dergelijke aanpak ook in Borger-Odoorn wordt gehanteerd. De wethouder liet tijdens de raadsvergadering weten dat in Landgraaf het gemeentebestuur lef toont, maar dat het lef daarvoor in Borger-Odoorn tot op heden niet is getoond. Lijsttrekker van de PvdA Borger-Odoorn Peter Zwiers vindt deze houding van het college zeer teleurstellend en vraagt daarin meer lef van het college. “Als het in andere gemeenten kan, dan kan het ook in Borger-Odoorn. Teveel mensen hebben moeite hun energierekening te betalen en daarin dienen we alle mogelijkheden te benutten die er zijn om deze mensen te helpen”, aldus Zwiers.

De voltallige gemeenteraad ziet het probleem van de energiearmoede, maar tot een concrete aanpak heeft het nog niet geleid. Wat de PvdA Borger-Odoorn betreft is de tijd van praten over dit onderwerp wel voorbij en is het tijd om lef te tonen en te zorgen voor een concrete aanpak.

Jenine Bijker

Woonplaats: Borger Voorzitter afdeling Borger-Odoorn Telefoon: 06-29246829