Update over de Formatie

25 april 2022

Tientallen ideeën voor nieuwe coalitieakkoord

Dichtbij en in contact, met deze woorden zijn de formerende partijen afgelopen zaterdag in Valthermond en Borger in gesprek gegaan met inwoners over de wensen die leven voor het nieuwe coalitieakkoord. Ankie Huijing – van Tongeren: “We maken bewust een coalitieprogramma op hoofdlijnen.  Zo blijft er de komende periode ruimte om ideeën van inwoners, ondernemers en andere partijen te blijven betrekken bij de uitvoering van de plannen voor toekomst van onze gemeente. We zijn blij verrast met de input van afgelopen zaterdag.”

Een greep uit de ideeën

Maak plannen voor de jeugd was een veel gehoord geluid. Vertier voor binnen en buiten gecombineerd met sportactiviteiten. Ook zijn er wensen geuit over het verbeteren van de verkeersveiligheid bij scholen. Oplossingen voor problemen in dorpen en kernen worden alleen een succes als meegedacht kan worden bij de start en de uitvoering van een project. Luister hierbij goed naar inwoners. Er leven zorgen over de plannen van het Kabinet over de bouw van veel woningen, plannen voor het verduurzamen van de omgeving en de gevolgen van de stikstofcrisis. Een duidelijke oproep voor het coalitieakkoord was het bewaken van de menselijke maat bij de uitvoering van deze plannen. Zorg voor balans tussen het maatschappelijk belang en het persoonlijke belang.

Hoe verder?

Peter Zwiers: “We betrekken de oogst van de gesprekken van afgelopen zaterdag, maar ook de online aangedragen ideeën bij de totstandkoming van het coalitieprogramma. We verwachten medio mei het programma te kunnen presenteren en te bespreken met de Gemeenteraad. Ons streven is om vervolgens met deze hoofdlijnen in ons achterhoofd dichtbij en in contact samen te werken aan een nog mooier Borger-Odoorn.”

Namens de formerende partijen

PvdA, LBO, CDA, VVD & CU